Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut ja muut läsnäolijat

Kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa on kyse todella mittavasta muutoksesta kuntakentässä. Se ajettiin eduskunnassa pikavauhtia läpi. Kuntapuitelain toteuttamisen aikataulu on jo alun perin tehty liian tiukaksi, jotta annettujen tehtävien suorittamiseen voitaisiin kunnissa suhtautua asiaan kuuluvalla vakavuudella. Tästä meille nyt esiteltävästä vastauksestakin näkee, että muotoseikat ja laillisuus ylitetään juuri ja juuri rimaa hipoen – jos sitenkään.

Nostan tässä puheenvuorossani esiin liitteenä olevasta toimeenpanosuunnitelmasta muutamia kohtia, jotka mielestäni osoittavat tarvetta asian palauttamiselle uudelleen valmisteltavaksi

Ensinnäkin; kun vastauksessa viitataan puitelain tiettyihin pykäliin, olisi ollut korrektia, että meille olisi jaettu tuo kuntapuitelaki. Kyllähän se tietysti netistä löytyy, mutta kyllä meille listan liitteinä turhempiakin papereita jaetaan. Tästä tulee sellainen olo, että valtuutettujen halutaan nuijivan pykälän läpi siihen sen paremmin perehtymättä ja luottaen, että virkamiehet kyllä osaavat lomakkeen täyttää. Lain mukaan selvityksestä ja toimeenpanosuunnitelmasta päättää valtuusto, enkä ainakaan itse halua olla mikään kumileimasin – etenkään näin merkittävässä asiassa.

Toisaalta – vaikka tästä päättääkin valtuusto, niin mielestäni näitä asioita ja vastauksia pitää ehdottomasti käsitellä asiantuntijalautakunnissa, esim. sosiaali-ja terveyslautakunnassa ja opetuslautakunnassa. Vastauksessa esim. kerrotaan, että "kehitysvammaisten ohjaus- ja neuvontapalvelut järjestetään 1.1.09 alkaen liikelaitoskuntayhtymässä tai erikoissairaanhoidossa ja muut kehitysvammapalvelut järjestetään kunnassa tai yhteistoiminta-alueella, mutta lisäksi erityishuollon johtoryhmän tehtävät siirretään kuntayhtymälle". Onko tämä esitys järkevä vai ei, siihen en ota kantaa. Mutta haluan tietää, kuka tällaisen esityksen on tehnyt ja mitkä ovat sen perustelut. Oletan sen olevan virkamiehen käsialaa. En ainakaan lautakunnan listoilta löytänyt, että tällaista olisi käsitelty. Pidän tärkeänä, että sosiaali-ja terveyslautakunta asiantuntijaelimenä käsittelee asiaa ja tekee perustellun esityksen. Samoin täältä vastauksesta on luettavissa, että 13 kunnan kanssa on suunnitteilla seudullinen liikelaitoskuntayhtymäterveyskeskus (mikä sanahirviö!), johon perusterveydenhuollon lisäksi tulevat kuulumaan myös terveyskeskussairaala ja vanhainkoti. Milloin ja missä tämä on päätetty? Onko tätä käsitelty sote-lautakunnassa?

Ammatillisen peruskoulutuksen osalta puhutaan koko maakunnan kattavasta uudenlaisesta koulutuskuntayhtymästä, joka sisältää ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen. Onko opetuslautakunta asiasta jo saanut yksimielisen päätöksen aikaan? Muistaakseni kokoomuksella on asiassa ollut erimielisyyttä muiden ryhmien kanssa.

Puitelain 4§:ssä tulee esittää selvitys palveluverkon kattavuudesta. Siitä luulisi olevan kerrottavaa enemmänkin kuin 15 rivin verran. Lisäksi käytetty kieli on erittäin sekavaa ja epäselvää. Esim. sosiaalihuollon osalta luetellaan joukko toimintoja, jotka tarjotaan yhteistoiminta-alueella ja toinen joukko, jotka tarjotaan kunta-yhteistoiminta-alueella. Mitä nämä konkreettisesti merkitsevät käytännössä, mikä niiden ero on ja mikä on perustelu esitykselle?

Lain 5§:ssä tulee esittää suunnitelma keskeisten toimintojen järjestämisestä sekä henkilöstön voimavarojen riittävyydestä ja kehittämisestä. Kaupungin vastauksessa todetaan palvelutarpeen kasvu monilla osa-alueilla sekä rekrytointiongelmat mm. sosiaalityössä ja vammaispalveluissa, mutta ei kerrota, miten näihin haasteisiin aiotaan vastata.

Ja lopuksi ehkä kaikkein olennaisimmat puutteellisuudet; kuntalaisten ja kunnan työntekijöiden osallistuminen – tai paremminkin niiden puute lain mukaisten järjestelyjen suunnittelussa ja toteutuksessa.

Toukokuun lopulla järjestetyssä kuntalaisfoorumissa käsiteltiin vain kuntaliitosasioita. Väkeä tilaisuudessa oli vähän ja keskustelussa arveltiin, että kuntalaisia kiinnostavat enemmän palvelut ja niiden järjestäminen. Hallituksen puheenjohtaja lupailikin toimialakohtaisten tilaisuuksien järjestämistä ennen kuin toimeenpanosuunnitelma tulee valtuustoon päätettäväksi. Mutta enpä ole havainnut minkäänlaisia kuntalaisfoorumeja koolle kutsutun!

Lain 13§:ssä sanotaan, että valmistelu toteutetaan yhteistoiminnassa henkilöstön edustajien kanssa. Kaupungin vastauksessa viitataan v. 2001 alkaneeseen verkostokaupunkihankkeeseen, jossa on ollut henkilöstön edustus. Moni noista hankkeista on tällä hetkellä jäissä tai tyssääntynyt kokonaan. Kysynkin, ovatko henkilöstön edustajat olleet mukana tämän toimeenpanosuunnitelman laatimisessa? Tai ovatko he edes nähneet koko paperia ja voineet kommentoida sitä? Se olisi mielestäni vähin vaatimus lain kirjaimen noudattamisessa.

Mm. edellä esittämiini seikkoihin viitaten esitän, että asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi.