Valtuustolle esitetään, että se hyväksyy listan liitteenä olevan yhteistyösopimuksen rallien järjestämiseksi. Sopimus merkitsee kaupungille 260 000 euron menoja toimintaan, jota ei mitenkään voi pitää kaupungin peruspalveluna ja joka ei myöskään ole lakisääteistä toimintaa. Samanaikaisesti esitetään ensi vuoden budjettiin esim. sosiaali- ja terveyspalveluihin tietoista alibudjetointia.

Ralleissa on kyse mitä suurimmassa määrin ilmastonmuutosta kiihdyttävästä toiminnasta. Miten nykyaikana voidaan ylipäätään esittää yhteisiä verovaroja tärvättäväksi toimintaan, jossa on kyse perimmiltään autotehtaiden mainoskampanjasta?

Sopivasti juuri viime viikolla julkistettiin tutkimus rallien taloudellisista ja sosiaalisista vaikutuksista. Alueen talouteen ja imagoon kehutaan ralleilla olevan merkittäviä vaikutuksia. Etenkin median ja autonvalmistajien edustajat olivat tyytyväisiä ja ralleihin osallistuneet kaiken kaikkiaan. Ralleihin kerrotaan osallistuvan pääosin maakunnan ulkopuolista väkeä, joka muutenkin harrastaa autourheilua. – Urheiluksi en tosin itse tällaista toimintaa nimittäisi. – Ei kai ole ihme, jos asian harrastajat ovat tyytyväisiä järjestelyihin, joiden maksamiseen jyväskyläläiset veronmaksajat ovat osallistuneet. Tämän olisi voinut arvata ilman tutkimustakin.

Mutta entäpä ne sosiaaliset vaikutukset? Ja ennen kaikkea ympäristövaikutukset? Eikö niille anneta mitään arvoa? Kävelykadun muuttuminen jätekaduksi ei mielestäni tuo mitään myönteistä imagoa tapahtumalle. Raha ja imago tuntuvat olevan hankkeen puolustajille kaikki kaikessa. Kyse on kuitenkin arvoista ja siitä, millaista yhteiskuntakehitystä haluamme edistää; yksityisautoiluun perustuvaa vai jotain muuta.

Vaikka kaupunki ei voikaan päättää siitä, järjestetäänkö ralleja vai ei, niin me voimme päättää siitä, käytetäänkö verovaroja tällaisen toiminnan tukemiseen vai ei. Mielestäni näin ei pidä tehdä.

Sopimuksen mukaan suurin osa menoista muodostuu siitä, että kaupunki antaa veloituksetta rallien käyttöön tiloja Paviljongista ja muualta. Paviljongille on aikoinaan päätetty puolen miljoonan vuosittaisesta avustuksesta (SKP:n vastustuksesta huolimatta), jota laajennusten jälkeen nostettiin 900 000 euroon. On aika nurinkurista, että sitten ehkä rikkain tapahtumajärjestäjä vapautetaan vuokrien maksusta. Samaan aikaan kaupungin peruspalveluissa kipuillaan toimintamenojen kanssa, kun Tilapalvelulle pitää kyetä maksamaan omat kymmenykset tilavuokrina.

Kun meillä on Paviljonki, jossa järjestetään tapahtumia, niin eikö viisasta liiketoimintaa ole periä käyttäjiltä vuokrat ja muutkin maksut tasapuolisesti? Eivät rallit varmaan siitä konkurssiin mene. Ymmärtääkseni kaupungin linjana esim. järjestöjä kohtaan on se, että kaikilta peritään vuokrat normaaliin tapaan, eikä niiden kautta subventoida toimintaa. Erikseen sitten päätetään järjestön avustamisesta, jos perusteita löytyy. Kriteerit on viime aikoina olleet entistä tiukemmat ja usein on vaadittu vastikkeellisuutta toiminnalta.

Rallien toiminnasta ei löydy mitään perusteita, miksi niitä pitäisi avustaa jyväskyläläisten verovaroin. Päinvastoin, niille pitäisi säätää suurin mahdollinen haittavero.

Esitän, että järjestelytoimikunnan ehdotus hylätään eikä valtuusto hyväksy liitteenä olevaa yhteistyösopimusta AKK Sports Oy:n kanssa.


Riitta Tynjä
SKP:n kaupunginvaltuutettu

Jälkikommentti:
Vihreiden Touko Aalto esitti sopimuksen hylkäämistä ja Paloma Hannonen (vihr) sekä Riitta Tynjä (skp) kannattivat sitä. Asiasta äänestettiin ja hylkäysesitys hävisi äänin 63-12. Asiasta käytettiin parikymmentä puheenvuoroa, joista noin puolet oli sopimuksen hyväksymistä puoltavia.